Pagina's

zaterdag 13 oktober 2012

Australische cupcakes

Ik ben nog nooit naar Australië geweest en ik zou me god niet weten wat er Australisch aan deze cupcakes moet zijn. Maar in de Allerhande stond een recept voor een Australische cake van ene Fokje met dit verhaaltje erbij:

Familierecept Allerhande 5 2012: "Het recept van de taart heb ik overgenomen van mijn moeder, zegt Fokje Dorgelo. Zij ging ruim twintig jaar geleden naar Australië, op bezoek bij mijn geëmigreerde broer. Toen ze terugkwam, had ze een heerlijk recept mee van een soort koektaart, die door de Nederlandse gemeenschap vlak bij Perth werd gebakken. Hij sloeg meteen aan in onze familie en we noemden hem 'Australische cake'".

Het recept zag er niet moeilijk uit en de ingrediënten sproken mij aan, dus heb ik hem een paar maanden geleden uitgeprobeerd bij mijn ouders. Hij viel in de smaak en ik had hem genoteerd in mijn recepten bakboek. Laatst zag ik dat ik alle ingrediënten in huis had voor deze cake, maar het kwam er niet van om hem te maken. Tot vandaag, een hele taart zou teveel voor mij alleen zijn dus besloot ik om het recept te halveren en ze in mijn muffinvorm te maken. De Australische cupcakes waren geboren! Het deeg was wel weer erg olieïg, alhoewel er geen olie in zat maar wel gesmolten boter. Het duurde dan ook even voordat de cc's klaar waren en niet meer zo vochtig van binnen. Toen ik ze uit de vorm schepte lagen er in sommige vormpjes alleen wel een klein laagje olie/gesmolten boter en lekte het door het papier heen. Ik heb ze gewoon op een koud rooster gezet en laten uitlekken en afkoelen in de hoop dat ze niet te zacht zouden blijven. Ik heb er net eentje geprobeerd en hij smaakte weer goed! Er was weinig te merken van de oliebodem, hij was lekker crunchy bovenop en stevig van binnen. Een perfecte cupcake voor de herfst. Er zitten wel ingrediënten in die niet iedereen even lekker vindt, zo zit er kokos is en rozijnen, van beiden ken ik personen die deze niet lusten. Maar zonder deze ingrediënten is het lang niet zo lekker en is de hele essentie van de cake verloren, dus gewoon doen! Wees niet bang dat het deeg er dus olieïg uitziet, misschien dat er ook wel iets minder gesmolten boter in kan. Maar bij het afkoelen wordt het hard en is de natte bodem verdwenen!

Australische cupcakes 
Dit is voor 6 cupcakes, verdubbel het recept en je kan in een springvorm een heerlijke taart maken!
  • 50 gram rozijnen
  • 100 gram boter
  • 85 gram basterdsuiker
  • 1 half bakje geraspte kokos
  • 1 ei
  • 1 el stroop
  • 100 gram zelfrijzend bakmeel
  • poedersuiker voor bij het serveren
  1. Wel de rozijnen voor 15 min. in heet water. Bereid de muffinvorm of de springvorm voor en verwarm de oven op 180 graden.
  2. Smelt de boter op laag vuur en laat enigszins afkoelen.
  3. Meng de rozijnen, suiker, kokos, ei, stroop en meel. Voeg de boter toe en meng nog eens goed totdat alles goed is opgenomen.
  4. Schenk in de muffinvorm of springvorm en bak de cupcakes binnen 20-25 min. goudbruin en de taart in zo'n 35 min. 
  5. Laat de taart afkoelen en bestuif voor het serveren met wat poedersuiker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten