Pagina's

donderdag 18 oktober 2012

Banoffeetaart


Deze taart stond al een tijdje op mijn lijstje en deze woensdag is die dan eindelijk gebakken. De grootste zorg die ik had was het kruimeldeeg, ik en deeg zijn nog niet echt goede vrienden. Zeker kruimeldeeg waarin alleen puur boter, bloem en water verwerkt zit, is nog niet echt mijn favoriet. Het gaat vaak al mis bij het maken van het deeg, het wil maar niet soepel en samenhangend worden waardoor ik het te lang bewerk, de boter warm wordt en het één grote bende wordt. Tweede probleem is dan vaak dat de bodem verschrompeld in de oven en dat kon ik deze keer echt niet hebben. Maar wonder boven wonder ging het deze keer goed! Het deeg werd al snel soepel en eenmaal in de oven bleef de rand overeind. Ik had zowaar een goede bodem bereid! Toen moest de toffeesaus nog, na mijn deceptie met de sticky date pudding, was ik enigszins huiverig. Maar dit keer werd er een methode gebruikt die mij bekend voorkwam, gecondenseerde melk met basterdsuiker verwarmen, continu blijven roeren totdat je een dikke karamelsaus had. Dit ging helemaal goed, totdat ik het in de koelkast zette om af te koelen. Misschien raden jullie het al, maar de saus was keihard geworden en ik moest het volgens het recept in de vorm 'schenken'. Mijn noodoplossing was om een beetje melk erbij te gooien en het weer opnieuw te verwarmen. Voor dat moment was het een goed idee, maar nu een dag later, blijkt de saus uit de taart te vloeien in plaats van dat die stevig blijft. Dus misschien moet ik de volgende keer de saus gewoon op kamertemperatuur laten afkoelen en in de vorm schenken en niet in de koelkast zoals het recept zegt. 
   De bananen zorgden ook voor wat problemen want ik bedacht me opeens dat bananen bruin/zwart worden als ze in aanraking komen met zuurstof en al helemaal als je ze in de koelkast legt. Maar de slagroom die erbovenop kwam moest wel in de koelkast bewaard worden, hoe ging deze taart dan in hemelsnaam lukken? Ik heb de banaanschijfjes besprenkelt met citroensap en op hoop van zegen op de taart gelegd, als het niet zo werken dan tja, moest de taart maar weg. De slagroom ondertussen opgeklopt met wat vanillesuiker en als finishing touch nog wat cacaopoeder eroverheen gestrooid. Een heerlijke taart, alleen voor mij en me huisgenoot. Faal! Mijn clubgenoten lieten het afweten en dus had ik een hele taart, 26 cm doorsnee voor twee personen. Mijn huisgenoot en ik hebben een stukje op, zij neemt vanavond nog twee stukjes mee naar haar vriend en ik neem de andere helft van de taart vandaag mee naar de eigenaren van mijn bijrijdpaard. Gelukkig komt een taart altijd wel op. De taart zelf smaakte echt heerlijk! De combinatie van karamel en banaan en room is overheerlijk, zeker een aanrader! Ik had wat klopfix door de slagroom gedaan omdat de taart dus nog een dag in de koelkast zou verblijven en het ziet er nog goed uit. Alleen de stukjes banaan die nu aan de 'open kant' zitten van de taart zijn een beetje verkleurd, maar de rest lijkt nog zijn kleur behouden te hebben. Hopelijk blijft die nog goed tot vanavond. Hierbij het recept voor deze klassieker die toch zeker iedereen een keer geprobeerd moet hebben!

Banoffeetaart

Kruimeldeeg

  • 375 gram bloem
  • 1/2 tl zout
  • 150 g ongezouten boter, koud
  • 6-8 eetlepels ijswater (ik heb de kraan gewoon even laten lopen en dat water gebruikt)


  1. Meng de bloem en het zout en wrijf de boter erdoorheen. Doe dit snel, de boter moet koud blijven.
  2. Voeg langzaam ijswater toe totdat je een glad en soepel deeg hebt. Maak dit plat en leg minstens 30 min in de koelkast.
  3. Rol het deeg uit tot een lap van ongeveer 3 mm dik en bekleed de vorm ermee. Zet de vorm weer 30 min. in de koelkast.
  4. Bak de bodem blind voor ongeveer 25 min, op 175 graden
Vulling
  • een blikje gecondenseerde melk (ongeveer 400 gram)
  • 70 gram lichtbruine/donkerbruine basterdsuiker
  • 3 grote rijpe bananen
  • 250 ml slagroom
  • vanillesuiker
  1. Meng in een steelpan op middelhoog vuur de melk en de suiker. Blijf constant roeren totdat je er een dikke karamelsaus ontstaat. Neem de saus van het vuur en laat afkoelen. Schenk als het afgekoeld is in de vorm.
  2. Pel de banaan en snijdt deze in plakjes, besprenkel ze met wat citroensap en leg ze op de karamelsaus.
  3. Klop de slagroom met een zakje vanillesuiker en klopfix als de taart niet meteen opgaat tot stijve pieken. Lepel de slagroom over de banaan. Strooi er desgewenst een beetje cacaopoeder overheen en zet in de koelkast totdat je het serveert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten