Pagina's

vrijdag 16 november 2012

Geglazuurde tulband met witte chocolade en peer

Ik had nog een heleboel peren over van de perenfrangipane, dus dat werd het hoofdingrediënt voor de taart van clubavond. Ik wist al meteen welke taart ik wilde maken omdat ik er al eerder mijn oog op had laten vallen. Het was een geglazuurde tulband met witte chocolade en peer, dit klonk echt goddelijk! En ik kon mijn tulbandvorm weer in gebruik nemen, jippie! Het was wel een beetje een haastklusje want ik moest de hele dag werken van 9 tot 17 en om 19 uur zou clubavond beginnen. Dus ik was meteen begonnen na me werk, gelukkig was het niet een al te moeilijk recept. Het moeilijkste was nog wel de eiwitten opkloppen, maar dit was binnen 2 minuten gepiept doordat ik wat citroensap in de kom gespoten had. Zelfs het erdoorheen spatelen van de eiwitten ging aardig soepel, alles in de vorm gegoten en in de oven gezet. Na 15 minuten was het al een gedrocht geworden, door zowel het bakpoeder als de eiwitten ging de cake aardig de hoogte in. Het was ook weer even afwachten met het uit de vorm halen, maar die 10 minuten laten rusten is wel echt een must! Hierdoor krimpt de cake een beetje en laat die los van de rand, dan is het alleen nog maar een kwestie van op z'n kop zetten en laten afkoelen op een rooster. Ondertussen had ik de botercrème gemaakt, eigenlijk moest er gesmolten chocolade doorheen maar daar had ik geen tijd voor. Dus had ik de chocolade geraspt en die over de taart gestrooid nadat ik de botercrème had aangebracht. Helaas was ik dus een beetje in tijdnood en smolt de botercrème erg vlug van de taart af. Gelukkig zorgde de geraspte chocolade nog voor een leuke presentatie.
      Mijn clubgenoten vonden hem lekker, ikzelf ook wel maar ik vond hem nou niet erg spectaculair of speciaal. Ik had er stiekem toch wel iets meer van verwacht. Hij smaakt voor de rest prima, niks op aan te merken, hij was lekker luchtig en goeie structuur. Maar op de één of andere manier had ik er gewoon méér van verwacht. Het recept laat even op zich wachten omdat ik bij mijn ouders ben en mijn bakboeken niet bij de hand heb.  Maar hierbij alvast wel de foto's.

het lijkt wel een soort gletsjer ^^


Geen opmerkingen:

Een reactie posten