Pagina's

zondag 25 november 2012

koekjesmonster

Ja, je zou mij nu wel kunnen omschrijven als een koekjesmonster, ik maak echt lelijke koekjes, haha. Koekjes bakken is bij lange na nog niet mijn sterkste punt, ze krijgen niet de vorm die ik wil, ze worden niet lekker knapperig en/of gaar. (Alhoewel ik 1 recept eindelijk onder de knie heb, die zal ik nog wel een keer posten.) Zo ook bij deze koekjes, in het boekje zagen ze er heel gaaf uit:


Maar zo werden ze bij mij uiteraard niet, het werden echte gedrochten. Ze liepen over de hele bakvorm uit en werden niet de kleine mooie koekjes van de voorkant van het boek. Gelukkig ben ik nog een beetje creatief en heb ik rondjes uitgesneden met behulp van een shotglaasje. Maar de koekjes waren niet lekker knapperig, volgens mij zijn ze niet eens gaar. Terwijl ik ze er 14 minuten op 175 graden in heb gehad in plaats van de benodigde 10 minuten op 180 graden uit het boekje. De chocola/koffiecrème die ertussen moest wilde ook al niet meewerken. Boter, chocola, beetje koffie en slagroom laten smelten en daarna laten afkoelen. Tijdens het afkoelen moest het dikker worden zodat je de koekjes ermee kon vullen, nou het was ondertussen op kamertemperatuur en het bleef vloeibaar. Toen heb ik er 6 koekjes ingedoopt en laten drogen, dan had ik tenminste nog kleine chocoladekoekjes. Uit wanhoop heb ik het in de koelkast gezet, maar om de 10 minuten gecheckt voordat het 1 bonk chocola geworden zou zijn. Ook dit hielp niet, het werd wel wat dikker maar alsnog vloeibaar. Een beetje gegoogled en besloten het maar op te kloppen met de mixer, eindelijk kreeg het dan de vorm die ik wilde hebben! De koekjes ermee gevuld en eentje voorgeproefd. Vies was die niet, maar hij is niet zoals die hoort. Hij hoort lekker knapperig te zijn met een toch iet wat dikkere crème. Gelukkig hoeft het ook nog niet perfect te zijn, ik oefen in de tussentijd rustig door. Wie weet gaat het net zoals met de cupcakes waar ik eerst een hekel aan had, ondertussen heb ik ook die onder de knie en maak ik binnen een half uurtje cupcakes. Ik hou hoop! Voor de mensen die het recept toch een kans willen geven, hierbij het recept uit het Koekjesboek 

Walnoot-koffiekoekjes
  • 100 g ongezouten boter
  • 70 g fijne tafelsuiker
  • 1/2 losgeklopt ei
  • 110 g zelfrijzendbakmeel
  • 1 tl oplosespresso
  • 40 g halve walnoten, fijgehakt (deze heb ik achterwege gelaten ivm de prijs van walnoten)
voor de crème
  • 100 g pure chocola
  • 40 g ongezouten boter
  • 125 ml slagroom
  • 1 1/2 tl oplosespresso
  1. Mix de boter met de suiker romig. Roer het losgeklopte ei erdoor en spatel het gezeefde bakmeel erdoor. Roer de oplosespresso erdoor en daarna de fijngehakte walnoten.
  2. Schep een even aantal (circa 24) eetlepels van het mengsel op de bakplaten. Bak de koekjes 10 minuten in een op 180 graden voorverwarmde oven tot ze aan de randen lichtbruin zijn. (Zorg voor voldoende tussenruimte!) Haal ze uit de oven en laat ze enkele minuten afkoelen en stevig worden. Leg ze daarna voorzichtig op een rooster en laat ze verder afkoelen.
  3. Breek de chocola in stukken en doe die in een steelpan. Voeg hier de boter en slagroom bij en verhit deze, zonder het geheel te laten koken, totdat de boter gesmolten is. Klop de oplosespresso erdoor. Haal de pan van het vuur en roer goed door. Het mengsel wordt dikker als het afkoelt (bij mij niet dus, geen idee wat ik fout doe. Maar ik heb het nog maar even opgeklopt met de mixer) Plak de afgekoelde koekjes voorzichtig tegen elkaar met de crème. 
Bijna als op het plaatje, bijna...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten