Pagina's

dinsdag 6 november 2012

Oma's tulbandvormcake met limoensiroop

Vorige week liep ik in de Lidl en opeens had ik een tulbandvorm in mijn mandje liggen. Wat vervelend nou! Dus deze moest maar snel in gebruik genomen worden en de eerste gelegenheid om dit te doen was vorige week zondag. Ik wilde niet meteen TE moeilijk doen dus besloot ik om een gewone cakemix te maken. Om het toch een extra touch te geven had ik limoensiroop erbij gemaakt. De cakemix maken zorgde voor weinig problemen, dit was binnen 10 minuten gepiept. Het was wel een beetje een erg vaste substantie, maar ach, dat zou wel goedkomen dacht ik. Het in de vorm gegooid en hop de oven ermee in. Toen die nog 10 minuten moest was die ondertussen ontploft, maar ach. Wat ik eruit zag steken zou toch de bodem zijn, dus dat zou ik er desnoods af kunnen snijden. Eenmaal uit de oven zakte hij nog een beetje in en na 10 minuten was toch echt the moment of truth; hij moest uit de vorm. Dit ging tegen alle verwachtingen in super! Hij liet meteen los en kwam heel uit de vorm, missie geslaagd! De limoensiroop stond ondertussen een beetje af te koelen en nadat ik de cake verplaatst had naar een diep bord, schonk ik de siroop eroverheen. Zodat deze erin kon trekken en extra smaak kon geven. Samen met een vriendin hebben we er van gesmuld, al vond ik de smaak van de limoensiroop niet zo doordringend als ik had gehoopt. Misschien was de buitenkant iets te hard geworden om echt in de binnenkant te kunnen dringen. Volgende keer misschien voor een 'zachtere' cakemix gaan, al moet ik daar nog het recept voor zien te ontwikkelen, haha.

tadaa, regelrecht uit de vorm!
Cake

  • 175 g zachte boter
  • 175 g suiker
  • 3 eieren, losgeklopt
  • 4 tl geraspte sinaasappel- of citroenschil
  • 150 g zelfrijzend bakmeel, gezeefd
  • 125 g bloem, gezeefd
  • 2 el melk
  1. Verwarm de oven voor op 160 graden. Vet de tulbandvorm (of cakevorm) in. Klop de boter met de suiker romig. Voeg één voor één de eieren toe en als laatste de geraspte citrusschil. Spatel er met een metalen lepel de beiden soorten bloem en melk erdoor. Roer tot het een glad beslag is.
  2. Schep het beslag in de vorm en struik de bovenkant glad. Bak 50 minuten, of totdat een prikker er droog uit komt. Laat 10 minuten in de vorm rusten en stort op een rooster om af te koelen.
Limoensiroop
  • 4 el limoensap
  • 4 el citroensap
  • 2 tl fijn geraspte limoenschil
  • 125 g suiker
  1. roer het limoensap, citroensap, de limoenrasp en de suiker in een steelpannetje door elkaar. Roer op middelhoog vuur zonder te laten koken tot de suiker is gesmolten. Breng aan de kook, draai het vuur laag en laat 5 minuutjes zacht koken. Laat iets afkoelen en giet over de cake, laat afkoelen en eet smakelijk!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten