Pagina's

dinsdag 25 december 2012

Albert Heijn Kerstlunch

Afgelopen twee dagen was het zover, mijn eerste officiële bakopdracht voor de kerstlunch van de Albert Heijn. Het was een beetje passen en meten qua tijd, ik moest namelijk de hele zaterdag werken van 9 tot 17 uur en zondag om 12 uur moesten de eerste baksels afgeleverd worden. Vrijdagochtend had ik de boodschappen al gedaan bij mijn Albert Heijn en wat was dat leuk zeg! Alles in mijn mandje gooien wat ik nodig had, naar de counter en alles scannen op intern gebruik. Ik was nog geen cent kwijt aan al mijn ingrediënten, kon dat altijd maar! Haha. Voor zondag had ik twee dingen op het menu staan die ik al vaker gemaakt had en waarvan ik wist dat ze snel klaar konden zijn. Zondag was niet echt een lunch maar meer hapjes voor de werknemers. We waren zondag namelijk van 12 tot 17 uur geopend en de meeste mensen zouden pas om 15 uur beginnen, dus ik had gekozen voor een bananenbrood en brownies. De voorbereidingen gingen gesmeerd, eigenlijk geen problemen gehad. Ik ben in bezit van 2 cakeblikken, 1 iets groter als de ander maar ze passen tegelijk in de oven, ideaal dus! Ook voor de brownies had ik 2 ovenschalen die ook tegelijk erin konden. Het vervelende was alleen wel de geur die vrij kwam tijdens het bakken en toen ze stonden af te koelen. Normaal gesproken snij ik alvast een plakje/stukje af en proef ik, maar dat kon ik nu natuurlijk niet maken nu ik in opdracht bakte. Ik had twee naamkaartjes gemaakt zodat voor iedereen duidelijk was wat ze aten, afgeleverd op werk, zelf toch vlug het eerste plakje gepakt en toen zelf aan het werk. Toen ik om 15 uur terug kwam lag alles waar de AH voor gezorgd had onaangeroerd erbij en van mijn baksels waren al wat stukken verdwenen. Ik bleef na werk nog even hangen om nog wat te kletsen en toen iemand een stuk proefde vroeg die persoon opeens:"wie heeft dit eigenlijk gemaakt?" Ik als de schuldige stak mijn hand op en toen kwam er een verbaasde blik, 'maar jij werkt iedere dag?! Hoe kan je dit dan nog allemaal maken?!' Tja, kwestie van plannen, haha. Ik hoorde dat alles enorm in de smaak gevallen was, vooral de brownies maar ook over het bananenbrood kreeg ik complimenten. De assistent-supermarktmanager had alleen niks kunnen proeven toen hij kwam want toen was alles al op. Hij vond het vooral jammer dat hij niet van de brownies had kunnen proeven, dus die heeft die nog van mij tegoed met oudjaarsdag.



Voor maandag had ik een appelnotenbrood in gedachten en twee quiches, een quiche Lorraine en tomaat-mozzarella. Dit keer ging niet alles soepel, het waren voornamelijk de quiches die mij kopzorgen bezorgden. Aangezien ik de tomaat-mozzarella quiche nog nooit gemaakt had wilde ik deze in mijn echte quichevorm maken, in de hoop dat dat geluk bracht. Ik was al bang voor een natte vulling en inderdaad, na een uur (!) in de oven, (normaal gesproken maar een half uur) dreef er nog een laagje vocht op. Ik heb hem maar afgegoten en op hoop van zegen laten afkoelen. Toen moest de andere quiche de oven in, deze had ik bij gebrek aan nog een quichevorm in mijn springvorm gedaan, niet erbij nadenkend dat deze niet dicht is. Dus toen ik de vorm optilde lag er een plasje van ei en roommengsel. Zucht, weinig meer aan te doen dus ook deze de oven ingeschoven maar deze kwam er nog goed uit. Alles ingepakt en de volgende dag meegenomen naar werk. Natuurlijk zelf ook van alles geproefd en alles was toch nog goed gekomen, de tomaat-mozzarella quiche was door de enorme hoeveelheid vocht nogal smaakloos. Niet vies, maar je proefde echt plain tomaat, mozzarella en basilicum. Les voor de volgende keer, iets meer kruiden en zorgen voor minder vocht. De Lorraine viel voornamelijk in de smaak, deze was al bijna op toen ik anderhalfuur later weg ging. Ook het appelnotenbrood ging hard. Helaas ben ik helemaal vergeten hier foto's van te maken. Maar ik maak ze vast nog wel vaker dus dan zal ik zorgen dat er wél een foto is.

Ook vandaag op Eerste Kerstdag ben ik al druk aan het bakken geweest, maar daar morgen een verslagje van. Ik wil hierbij iedereen dan ook fijne kerstdagen wensen en dat er lekker gegeten mag worden!

Bananenbrood

  • 270 g lichtbruine basterdsuiker (of lichte rietsuiker voor een nog smeuïger resultaat)
  • 2 eieren
  • 200 g gepelde rijpe bananen, fijgeprakt (ongeveer 2 stuks)
  • 280 g bloem
  • 1 tl bakpoeder
  • 1 tl kaneel
  • 1tl gemberpoeder
  • 140 g gesmolten boter
  1. Verwarm de oven voor op 170 graden.
  2. Doe de suiker en eieren in een kom en klop deze met een mixer smeuïg. Klop de bananenpuree erdoor.
  3. Zeef de bloem, bakpoeder, kaneel en gemberpoeder door het bananenmengsel en meng totdat alles gelijkmatig opgenomen is. Voeg de gesmolten boter toe en blijf goed roeren tot alles goed gemengd is. Wees niet bang voor de hoeveelheid vocht, het wordt vanzelf allemaal opgenomen.
  4. Giet het beslag in een cakevorm en strijk te bovenkant glad. Bak het bananebrood ongeveer een uur totdat er een spies droog uit komt. Laat het kort in de vorm afkoelen en stort hem daarna op een rooster.

Appelnotenbrood
  • 175 gram boter
  • 140 gram lichtbruine basterdsuiker
  • 2 el aardbeienjam
  • 2 eieren
  • 140 g bloem
  • 1 el bakpoeder
  • 1 tl kaneel
  • 100 g gedopte gemengde noten, gehakt
  • 2 handappelen, geschild, klokhuis eruit gestoken, grofgehakt
  1. Verwarm de oven voor op 170 graden of gasstand 2-3
  2. Doe de boter, suiker en jam in een kom en klop het met een handmixer/keukenmachine tot een bleek en luchtig mengsel. Voeg 1 voor 1 de eieren toe en schraap tussendoor de nog niet opgenomen ingrediënten van de wand met een pannenlikker in de kom
  3. Zeef het bloem met bakpoeder en kaneel in een aparte kom en klop het mengsel door de botermassa. Schep met een metalen lepel de noten en stukjes appel door het beslag tot alles gelijkmatig is vermengd. Zet de kom afgedekt een paar uur of liever tot de volgende dag in de koelkast.
  4. Giet het beslag in de cakevorm en bestrijk de bovenkant met een paletmes glas. Bak ongeveer 50-60 min tot het goudbruin is en stevig aanvoelt als je op de bovenkant drukt. Laat het eerst in de vorm afkoelen voor u het op het taartrooster helemaal koud laat worden.
De recepten voor de Quiches houden jullie nog van me tegoed. Ik heb de bakboeken waar ik ze uit heb niet bij de hand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten