Pagina's

vrijdag 22 februari 2013

Chocolademousse taart

Hebben jullie ook soms zo´n enorme trek in chocola, maar eigenlijk geen zin in een gewone reep. Dan heb ik  hierbij HET recept voor een hemelse chocolademousse taart. Mijn zusje is deze week een paar daagjes langs gekomen en uiteraard moest daar iets voor gebakken worden. Aangezien zij een grote chocolade liefhebster is ben ik wat persoonlijke favoriete blogs gaan afspeuren naar wat ideeën. Bij de eerste blog was het meteen raak, een recept voor een chocolademousse taart van Nigella Lawson. Deze taart moest wel goed zijn want alle taarten die ik tot nu toe gemaakt heb van Nigella waren hemels. Ik was wel wat huiverig voor het gebruik van de opgeklopte eiwitten, ik ben namelijk nog niet zo goed in het verwerken van deze in beslag. Maar ik had me zorgen gemaakt om niks want eenmaal een half uur in de oven had ik 2 mooie bolle taartjes. Ik gebruikte mijn mini springvorm van ongeveer 16 cm, maar uiteraard had ik veel te veel beslag en heb ik vlug nog een soufflé bakje gevuld. Het soufflé bakje was iets te krap voor het beslag, dus dat resulteerde al snel in een ontplofte chocomousse, maar het heeft niks aan de smaak veranderd. Echt waar mensen, het is HEMELS. De buitenkant is knapperig en de binnenkant is zijdezacht, smelt gewoon op je tong. Volgende week komt er een vriendin langs en ik weet nu al wat ik voor haar ga maken.

Ik heb helaas geen foto's, daarvoor was die al veel te snel op. Volgende week wel! Maar wel een recept:

Chocolademousse taart (voor een springvorm van 23 cm)


  • 300 g pure chocola
  • 50 g melk chocola
  • 175 g boter
  • 8 eieren gesplitst
  • 100 g lichte basterdsuiker
  • 100 g gewone suiker
  • 1 el vanille extract
  • snuf zout
  1. Als allereerste moet je je springvorm goed voorbereiden, hij moet echt helemaal ingepakt worden in zilverfolie want anders dringt het water binnen en gaat je taart nooit iets worden. Dus liever te veel dan te weinig folie. Verwarm de oven voor op 175 graden.
  2. Smelt de chocola samen met de boter au-bain-marie. Eenmaal gesmolten haal je het van het vuur af en laat je het afkoelen..
  3. Klop de eidooiers samen met de suiker tot een romig mengsel. Roer er de vanille en zout doorheen.
  4. Als de chocola eenmaal afgekoeld is roer je er het ei-mengsel doorheen. Blijf roeren totdat je een egaal bruin mengsel hebt.
  5. Klop de eiwitten stijf in een vetvrije kom, roer eerst een deel van de eiwitten door het beslag en daarna spatel de rest van de eiwitten er voorzichtig doorheen.
  6. Zet de waterkoker aan en vul de springvorm met het beslag. Zet de springvorm in een braadslede/ovenschaal en vul deze met het water van de waterkoker totdat het ongeveer 2 cm onder water staat.
  7. Zet het in de oven voor ongeveer 50 minuten en laat het afkoelen in de vorm. Verwijder voorzichtig de vorm en het alufolie en snijd de taart in stukken. Bon apetit!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten