Pagina's

maandag 1 april 2013

Lentekriebels

Tien maart de laatste post, waar is het mis gegaan. Dan moet ik het nu maar goed maken met meerdere baksels. De lente is nu officieel begonnen, al zou je dat niet zeggen als je buiten loopt. Het liefst zou ik iedere dag een appeltaart bakken vergezeld van een kop warme chocolademelk met slagroom. Maar misschien moeten we de natuur een handje helpen door lentevoedsel te maken. Dit weekend ben ik weer eens bij mijn ouders om Pasen te vieren en de paasbrunch schreeuwde natuurlijk om zelfgebakken broodjes. Kaneelbroodjes stonden al een hele lange tijd op mijn baklijstje dus dit was het uitgelezen moment om ze eens te maken. Ik had het recept van iemand van een baktopic gekregen op een paardenforum, maar dit was wel voor héél veel broodjes, dus ik had het recept gehalveerd en nog had ik 20 broodjes. Het ging wel eventjes mis bij de melk afmeten, ik had bij de verkeerde streepjes gekeken waardoor het beslag erg nat bleef en ik nog best veel bloem moest toevoegen voordat ik een glas en soepel deeg had. Gelukkig kwam het allemaal nog goed en kon ik ze de oven inschuiven. Ze groeiden nog enorm, maar er was nog genoeg tussenruimte dus ik kreeg mooie ronde broodjes. Ze roken echt hemels en ze smaakten nog lekkerder! Ze deden me denken aan wentelteefjes, alleen dit keer hoef je niet te wachten totdat je brood oud is, haha. Deze kaneelbroodjes zijn zeker een blijvertje!

Kaneelbroodjes

brooddeeg

  • 350 g bloem
  • 50 g suiker
  • 1,5 zakje gedroogde gist
  • 50 g boter
  • 200 ml melk
  • 1 ei
Vulling
  • 75 g zachte boter
  • 75 g suiker
  • 0.75 tl kaneel
  1. Verwarm de oven voor op 230 graden (gasoven) of 200 (heteluchtoven)
  2. Meng de bloem, suiker en gist in een kom en smelt ondertussen de boter.
  3. Klop het ei met de melk los en voeg hier vervolgens de gesmolten boter aan toe. Maak een kuiltje in de droge ingrediënten en schenk hier het melkmengsel in. Roer goed door en kneed het daarna met je handen tot een zacht en soepel deeg. Blijft het een plakkerig deeg voeg dan wat bloem toe, het is ook handig om met één hand te beginnen met kneden want in het begin is het zeker een plakkerig deeg. Zo voorkom je dat je meteen twee handen helemaal onder het deeg hebt zitten.
  4. Vorm het deeg tot een bal en leg het in een met bloem bestoven kom met folie erover (of een vochtige theedoek) en zet het op een warme plek (Bijv. op de verwarming) en laat het 25 minuten rijzen.
  5. Maak ondertussen de vulling, kneed de boter met de suiker en kaneel tot een romige vulling.
  6. Rol het deeg uit tot een plak van ongeveer een halve cm dik. Smeer de vulling hierover uit met de bolle kant van een lepel. Probeer het overal even dik uit te smeren.
  7. Rol het deeg vervolgens als een worst op en snijd plakjes van 2 cm. Leg deze op de bakplaat met genoeg tussenruimte en laat ze nog 15 min rijzen.
  8. Doe ze in de oven voor ongeveer 20/25 minuten. Laat ze afkoelen alvorens je ze opeet.

Ik had gezegd twee baksels en mijn tweede baksels was het toetje van ons heerlijk Paasdiner. Ik wilde graag een lentetaart maken, dus een vrolijke frisse taart, in de hoop de natuur een handje te helpen. Ik googlede 'Lentetaart' en de eerste hit was meteen raak. Een lentetaart van Rudolfs Bakery (één van mijn favoriete programma's  op 24 Kitchen) hij zag er niet moeilijk uit alleen had ik wel plannen voor een andere vulling. Ik ben niet zo'n enorme pruimenfan en pistachenoten zijn gewoon duur. Dus het werden perziken uit blik, een granny smith appel als vervanging van het groene van de noten, een halve sinaasappel en frambozen. 

De bodem maken ging zonder problemen, alleen hij moest blind gebakken worden en bij mijn ouders zijn er geen blindbakbonen of gedroogde bonen. Maar toen kwam ik op het idee om oude knikkers te gebruiken, deze zijn tenslotte van glas en moeten tegen hitte kunnen. Het was een nostalgisch moment al de knikkers weer in mijn handen te hebben, van sommige wist ik nog precies hoe waardevol ze voor me waren en deze gingen dan ook niet als blindebakvulling in mijn taart, stel dat ze toch braken! Haha. Het ging inderdaad goed met deze vulling alleen had ik er meer van moeten indoen, de randen waren toch ingezakt. Gelukkig had ik nog wel een rand dat de vulling in de taart zou houden. De vulling ging zonder problemen, banketbakkersroom is zoo simpel zelf te maken! En ook zoo lekker! De bodem stond ondertussen af te koelen en ik dacht dat mijn room ook wel afgekoeld was, niet dus. Deze dus maar vlug de koelkast ingegooid en na het hoofdgerecht werd ik de keuken ingestuurd door mijn ouders, ze wilden taart! De vulling in de vorm geschonken en toen het fruit klaar gemaakt om op de taart te strooien. Het eindresultaat mocht er zeker wezen, ik vond het echt een hele vrolijke, frisse taart. Maar toen kwam het moment van aansnijden en ik vroeg me af of de vulling wel in de vorm zou blijven. Niet dus, daarom sneed Rudolf dit keer de taart niet aan! (Normaal gesproken doet die dat altijd, dan snijdt die er een puntje uit maar bij deze taart niet, nu weet ik ook waarom omdat de vulling niet stevig genoeg is.) Dus het stroomde langzaamaan de hele bakvorm over, gelukkig deed het niks af aan de smaak want het was echt verrukkelijk! Ik had nog vulling over en deze heb ik vanmiddag opgegeten met nog wat resterende frambozen, hemels! Het recept is HIER te vinden.


Ik heb nog getracht van de overige eiwitten kleine schuimpjes te maken maar ze hadden niet genoeg tijd in de oven, want de beenham moest erin. Volgende keer beter!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten