Pagina's

woensdag 8 mei 2013

Culinair tripje Kampen en Zwollywood

Wat begon als een historisch tripje eindigde in een culinair tripje. Kampen stond al een tijdje op mijn lijstje van 'te bezoeken steden in Nederland.' Vandaag was het dan zover, duimend voor het weer ging ik de trein in en wonderbaarlijk genoeg kwam de zon nog tevoorschijn en was het opeens super warm met een jas aan. Kampen is echt een mooie stad, maar niet heel groot waardoor ik het toch wel snel gezien had. Maar ik ging niet weg voordat ik een gebakje ophad bij een Konditorei die er super mooi uitzag. Houten puien doen het altijd goed bij mij, ze stralen iets gezelligs uit en als er dan ook nog eens ouderwetse betiteling op staat ben ik verkocht. Ik besloot voor een kop thee en een Kamper slofje te gaan, de specialiteit van deze bakkerij. Terwijl ik zat te wachten staarden de handgemaakte bonbons mij verleidelijk aan, maar met de gedachte dat ze waarschijnlijk zouden smelten in mijn tas heb ik ze achter moeten laten. Het kamper slofje smaakte echt goed, je proefde gewoon dat die huisgemaakt was want de deegranden waren niet overal even dik zoals je bij machinaal geproduceerde gebak wel zou hebben. Het had een vulling van walnoten en karamel en was omhult door een boterkoekdeeg, perfect!


Op naar Zwollywood! First stop, een klein kook-culinairwinkeltje op de route van het station naar het centrum. Meteen werd ik getrokken naar de kleine flesjes met kleurige inhoud, voor maar 85 cent heb ik uiteindelijk gekozen voor een tomaten balsamico-azijn. Perfect voor salades leek mij! Toen zag ik iets wat ik al héél lang wilde hebben, ahornsiroop! Een super schattig klein flesje voor 3 euro, perfect om een keer uit te testen. Ik heb de banaan-chocoladeroomlikeur met pijn in mijn hart laten staan, achteraf heb ik toch spijt dus de volgende keer dat ik er ben koop ik zeker een flesje. Het klonk gewoon zó lekker, dat moet ik gewoon een keer proberen!


Toen in de winkelstraat een enorme kook en bakwinkel, met echt een enorme bakafdeling! Ik heb staan kwijlen bij de kitchen-aids en al die grappige bakvormen (gewoon een heel kasteel vorm, how cool!) met een grijns op me gezicht bekeken. Ik heb nog een tijdje met een kleine hoge springvorm in me handen gestaan, maar uiteindelijk toch terug gelegd. Misschien ook weer iets voor een volgende keer, hihi.

Terwijl ik naar een boekwinkel liep zag ik opeens het uithangbord van Dille en Kamille. Ik ging er nog net niet rennend op af. Ik vind dat echt zo'n leuke winkel! Echt een schande dat die nog niet in Groningen zit. Ik heb de winkel verlaten met echte vanille-extract. Geen goedkope synthetische aroma, nee de real deal! Helaas hadden ze geen koekjesdrukker met de tekst 'Home made' erop, die zoektocht is to be continued. Wel heb ik nog een pakje cacaopoeder met karamelsmaak meegenomen, ben heel benieuwd hoe die smaakt. De dag heb ik afgesloten met een heerlijke sandwich bij Vito's, echt een aanrader!


Morgen komt een vriendin langs en gaan we samen kokosmakronen maken en de chocolademelk met karamelsmaak proberen. Foto's volgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten