Pagina's

maandag 20 mei 2013

Koekjes bakken in Diever

Met Pinksteren ben ik altijd thuis bij mijn ouders om naar de jaarlijkse Boekenmarkt te gaan. Naast een kook- en bakfanaat ben ik namelijk ook een onwijze boekenwurm. Om mezelf alvast in te werken heb ik bij de kringloopwinkel in Dieverbrug twee hele leuke, schattige bakboekjes op de kop getikt voor 50 cent per stuk.

Het zijn Engelse favoriete appel- en eirecepten, met hele leuke tekeningen erin van het Engelse platteland. Ik kon ze gewoon niet laten liggen, ook omdat ik bij het doorbladeren al een paar heerlijke recepten tegen kwam. En één daarvan heb ik meteen uitgeprobeerd, het heette apple-scones maar ik vroeg me bij voorbaat al af of het wel 'echte' scones zouden worden omdat er geen druppel melk in het recept stond. En scones bestaan voor de meerderheid uit melk, ach ja, zolang het eindresultaat lekker zou zijn hoorde je mij niet klagen. Dan verander ik de naam gewoon, al heb ik nog steeds geen idee hoe ik ze zal noemen. Ze zijn namelijk enigszins knapperig van buiten maar zacht, enigszins deegachtig van binnen. Maar ze komen niet in de buurt van scones, lastig lastig, als iemand een mooie naam heeft mag die het laten weten! 

Ondanks dat het dus geen scones waren, smaakten ze goed en zijn ze zeker voor herhaling vatbaar. Dus hierbij het originele recept en mijn versie ervan. (Recept was in het Engels en de maten dus ook, gelukkig zat er achterin het boekje een omrekingtabel dus die heb ik toegepast. Maar voor degene die het zelf graag nog een keer omrekenen ook het originele recept)

"Apple scones" 
  • 8 oz white or wholemeal self raising flower --> 250 gram zelfrijzend bakmeel
  • 1 teaspoon ground cinnamon --> 1 theelepel kaneel
  • 1 teaspoon baking powder --> 1 theelepel bakpoeder
  • 4 oz butter --> 125 g boter
  • 2 oz soft brown sugar --> 60 g lichtbruine basterdsuiker
  • 2 mediam size cooking apples, peeled, cored and finely diced --> 2 elstarappelen, geschild en klein gehakt
  • 1 medium egg --> 1 ei
  1. Verwarm de oven voor op 375 Fahrenheit, gasstand 5 of 190 graden Celsius
  2. Zeeg het zelfrijzend bakmeel, kaneel en bakpoeder in een kom. Wrijf de boter erdoorheen en kneed de suiker en appelstukjes en op het eind het ei erdoorheen. (Let op: het wordt een erg plakkerig deeg, dus je kan het ook met een spatel mixen. Maar ik wilde graag voelen hoe het deeg zou worden met mijn handen) 
  3. Vorm er hoopjes van met je handen of met een lepel (als je het met je handen doet, heb ik gemerkt dat als je ze een beetje nat maakt het deeg niet zo blijft plakken.) Plaats ze op een met bakpapier bekleedde bakplaat en bak ze voor ongeveer 40 minuten. (Hier wijk ik af van het originele recept, daar zouden ze maar 20-25 minuten erin moeten. Maar mijn ouders hebben een oude gasoven waarvan de standen niet meer helemaal kloppen en ik alles standaard op stand 7-8 bak, maar alsnog zagen ze er na 20-25 minuten niet gaar uit. Pas bij 40 minuten had ik het idee dat het wat leek dus heb ik ze eruit gehaald. Je moet dus zelf een beetje spelen met de oventijd als je deze bakt.) 
  4. Laat ze afkoelen op een rooster.

Aangezien ik niet zeker was hoe deze koekjes zouden zijn heb ik voor de zekerheid  nog de al eerder gebakken chocolade-pecankoekjes gebakken. Deze zijn echt heel simpel om te bakken (zoals de meeste koekjes trouwens, binnen een half uur heb je vaak al versgebakken koekjes bij je koffie of thee liggen.) en erg lekker. Het recept komt van de Allerhande site, soms hebben ze nog wel eens lekkere dingen, haha.

Chocolade-pecankoekjes
  • 150 g boter, gesmolten
  • 100 g rietsuiker (Ik heb deze keer basterdsuiker gebruikt, werkt ook prima!)
  • 1 ei, losgeklopt
  • 1/2 theelepel nootmuskaat
  • 1 el cacao
  • 125 g zelfrijzend bakmeel
  • 50 g pure chocolade gehakt,
  • pecannoten 
  1. Verwarm de oven voor op 180 graden
  2. Meng de boter met de rietsuiker en het ei. Voeg de nootmuskaat en cacao toe en mix dit tot je een donkerbruin beslag hebt. 
  3. Meng het zelfrijzend bakmeel erdoor, zorg dat alles goed opgenomen wordt. Op het eind schep je de chocola erdoorheen.
  4. Het beslag is goed te handelen met je handen, waardoor je er mooie rondjes van kan vorm en op de bakplaat kan leggen. Druk op ieder hoopje een pecannoot en stop in de oven voor ongeveer 25 minuten. Zorg wel voor genoeg tussenruimte want ze lopen nog uit!
  5. Laat ze afkoelen op een rooster en bewaar ze in een koektrommel.

Daarnaast heb ik nog een poging gedaan tot het maken van de sinaasappelcréme taart maar bij de bodem ging het helemaal mis, ik heb hier alleen een springvorm tot me beschikking. En ik heb nu al een paar keer gemerkt dat het daarin erg lastig werken is met blindbakken. Bij mij verdwijnen hele stukken van de rand. Toen liet ik hem er ook nog per ongeluk veel te lang instaan waardoor die keihard was. En bij de vulling kwam ik erachter dat we geen klopfix meer in huis hadden. Dus we hebben als toetje sinaasappelkwark gegeten ipv een sinaasappelcrémetaart, maar deze kwark viel ook erg in de smaak. Eind goed al goed.

1 opmerking:

  1. Voor de nog naamloze Apple scones heb ik alles in huis, dus wie weet kan ik deze van de week ook proberen te maken. (Alhoewel ik in mijn examentijd zit en eigenlijk andere dingen aan het doen moet zijn ;) ). Ik kan me niet echt voorstellen hoe ze zullen smaken, maar alles met appel, kaneel en suiker moet goed zijn lijkt me zo!

    BeantwoordenVerwijderen