Pagina's

zondag 5 mei 2013

Spaanse tortilla en Hollandse rijstebrij

Mijn blog heet, 'Mijn zoete besluit', dus het gaat over zoete etenswaren, maar ook over mijn reis door de wereld van bakken. Normaal gesproken post ik verslagen van taarten, cake's, cupcakes, koekjes etc. Allemaal baksels en zoet, nu heb ik gisteren ook wat gebakken alleen was het niet zoet. Kan het dan wel op deze blog verschijnen? Ik vind van wel, het is tenslotte een baksel. Hetzelfde geldt voor de rijstebrij die ik afgelopen donderdag gemaakt heb, het is een zoet nagerecht, alleen niet gebakken, maar alsnog zoet. Deze moest trouwens ook echt op mijn Blog komen want het is echt de heerlijkste ontdekking van deze week! 

Nu eerst het hartige baksel, de Spaanse tortilla. Ik had dit recept uitgeknipt uit de NRC Next en ingeplakt in mijn receptenboek om ooit eens te proberen, gisteren was de dag dat ik het eindelijk ging uitproberen. Super simpel om te maken en overheerlijk om te eten. Het rook zó lekker in de keuken, ik begon serieus te watertanden en heb hem er uiteindelijk een minuut te vroeg uitgehaald omdat ik niet langer kon wachten. Ik had me voorgenomen maar de helft te eten zodat ik de andere helft vanavond kon eten, maar het was zo lekker! Ik heb uiteindelijk een stuk kunnen bewaren als lunch voor vandaag, ik heb besloten vanavond maar iets te halen aangezien we vast niet om 19 uur klaar zijn op me werk. Het is eigenlijk wonderbaarlijk dat ik gewoon bijna een hele quichevorm leeggegeten had, maar het is zo luchtig en lekker, voor je het weet is die op. Dit is dan ook een perfect éénpersoonshoofdgerecht, maar ook een ideaal picknickitem, want afgekoeld is die ook heerlijk. Het recept!

Spaanse tortilla

  • 10 cherrytomaatjes
  • 3 tenen knoflook
  • 4 eieren
  • 150 ml volle melk
  • 5 el maïsmeel (Ik heb gewoon bloem gebruikt, werkte prima)
  • 1 rode ui
  • 1 rode peper (Deze heb ik weggelaten aangezien ik geen peper-fan ben)
  • 75 gram manchegokaas
  • goede olijfolie
  1. Verwarm de oven voor op 175 graden
  2. Breek de eieren in een grote kom en klop deze luchtig met de melk en een scheutje olijfolie.
  3. Snijdt vervolgens de tomaatjes doormidden, snipper de ui, snijdt de peper in kleine ringetjes als je deze gebruikt, hak de knoflook fijn en snijdt de kaas in kleine stukjes. Gooi dit allemaal bij de eieren, samen met het meel en maal er zout en peper naar smaak bij en meng tot alles goed verdeeld is.
  4. Vet nu een ronde ovenschaal in of een quichevorm met wat olijfolie, hoe platter de vulling er in zit hoe sneller hij gaar wordt. Schenk de vulling erin en zet deze ongeveer 30 minuten in de oven.
  5. Laat hem enigszins afkoelen en snijdt er dan punten van. 
* Manchegokaas is te krijgen bij de deli-afdeling van de Albert Heijn, het is een Spaanse schapenkaas die echt heerlijk smaakt. Ik denk dat die ook wel te vervangen is door gewone goudse kaas of een andere kaas, maar voor een echte Spaanse tortilla is de manchegokaas wel een must.

Dit zit allemaal in mijn buik nu

De Hollandse rijstebrij, ik had deze week als doel iedere dag een onbekend voedselitem te eten, donderdag was dit rijstebrij. Ik zie zo vaak het pak met 'Dessertrijst' staan als ik langs de bakafdeling in de supermarkt kom en ik ben altijd nieuwsgierig hoe dat nou smaakt. De naam doet iets anders vermoeden, rijstebrij klinkt nou niet heel aantrekkelijk, maar ik kan je vertellen dat het tegenovergestelde waar is! Binnen 12 minuten was de rijst romig en zacht en na heel hard geblazen te hebben kon ik een hapje proberen. Mmmm, perfect winters nagerecht! Maar het is ondertussen toch echt Lente geworden dus heb ik de variatietip die op de achterkant van de verpakking stond ter harte genomen en de rijstebrij omgetoverd in een stracciatella rijstebrij. Heel simpel, je voegt er wat opgeklopte slagroom bij en wat vlokken of hagelslag, mengt dit goed, zet het even in de koelkast en je hebt een heerlijk zomers nagerecht! Ik heb er helaas geen foto van want het zag er niet al te appetijtelijk uit, maar ik kan je verzekeren dat het zeker wel appetijtelijk smaakte!

Stracciatella rijstebrij
Voor 2 personen, al heb ik alles in me eentje opgegeten verdeeld over twee dagen
  • 50 g Lassie dessertrijst
  • 250 ml melk
  • 25 g suiker
  • 65 ml slagroom (de helft van een 125 ml verpakking)
  • half zakje vanillesuiker
  • 40 g chocoladevlokken, of besprenkel naar keuze
  1. Breng in een steelpan de rijst samen met de melk en suiker aan de kook. Laat dit 12 minuten zachtjes doorkoken totdat de rijst de melk opgenomen heeft en romig geworden is.
  2. Laat de rijstebrij afkoelen door af en toe om te scheppen of zet het in de koelkast.
  3. Klop de slagroom stijf met de vanillesuiker en schep dit samen met de chocola door de rijstebrij. 
Foto van de Lassie website

Geen opmerkingen:

Een reactie posten