Pagina's

zondag 12 mei 2013

Spekkoek en aspergequiche

geweldig bakboek!
Spekkoek, iedereen die ik erover sprak was er lyrisch over. Zelf had ik het nog nooit gegeten en had geen idee wat ik moest verwachten. Toen ik het recept tegen kwam in één van mijn bakboeken heb ik er een papiertje tussen gestopt, dit moest ik maar een keer proberen. Bij de Aziatische supermarkt had ik hier al eens spekkoekkruiden gezien, dus dat was de eerste stop voor mijn baksel. Of nee, dat lieg ik, eerst de AH voor de roomboter en de eieren, daartussen nog een bezoekje gebracht aan de ´Ommerlandermarkt´ waar ik een flesje met aalbessensiroop gekocht heb en toen ging ik pas naar Oriental. Ik wist precies waar het stond, eenmaal aangekomen kreeg ik bijna een hartverzakking. Nooo, het vak was leeg! Op naar een medewerker die mij gelukkig nog andere spekkoekkruiden wist aan te wijzen, pieuw. Ik heb ook nog een stukje spekkoek meegenomen als vergelijkingsmateriaal, want ik had geen idee waarnaar en hoe het zou smaken. Eenmaal thuis heb ik eerst een stuk geproefd en men, wat is dat lekker!

De kruiden

Spekkoek uit de winkel




































Meteen het beslag gemaakt en de vorm voorbereid. Volgende keer moet ik zorgen dat ik het beslag iets beter verdeel, want nu was het beslag met de kruiden een stuk meer dan die zonder waardoor ik op het eind nog tenminste twee lagen overhield van het gekruide beslag. Alles was klaar, alleen de oven nog, ik moest met de Grillfunctie werken en dat had ik nog nooit gedaan. Eerst de gebruiksaanwijzing van de oven gelezen en toen twijfelachtig de eerste laag in de oven gezet. Dit duurde ongeveer 10 minuten voordat die gaar was, de tweede laag duurde al weer iets korter en zo ging het steeds sneller om de koek samen te stellen. Hij liet gemakkelijk los van de vorm, ook al had ik de randen niet vrij gehouden zoals stond beschreven in het recept. Eenmaal afgekoeld heb ik er een stuk uitgesneden en geproefd. Hij was super smeuïg  niet zoals mijn voorbeeld spekkoek, ik denk dat dit komt omdat ik volgens het recept op ieder laagje een laagje gesmolten boter moest smeren. Daarom is die nogal zacht en smeuïg van binnen en niet zo stevig als de ander. Het doet verder niks af aan de smaak, maar volgende keer ga ik het zonder die gesmolten boter proberen, kijken of die dan steviger wordt.

Spekkoek

  • 250 g roomboter
  • 200 g suiker
  • 5 eieren, gesplitst
  • 1 tl vanille-extract
  • 125 g bloem
  • 1 el spekkoekkruiden
  • 50 g gesmolten boter (Al ga ik deze volgende keer schrappen, kijken of die droger wordt)
  1. Klop de boter glad met een mixer, voeg 100 g suiker toe en klop het mengsel licht en luchtig. Voeg e eidooiers en het vanille-extract door en klop goed.
  2. Neem een vetvrije kom en klop hierin de eiwitten stijf, voeg op het eind geleidelijk de rest van de suiker toe. 
  3. Voeg een flinke eetlepel van de eiwitten toe aan het botermengsel en spatel dit erdoorheen. Spatel er vervolgens om en om de bloem en de rest van de eiwitten voorzichtig doorheen. Meng niet te lang; stop met spatelen zodra het beslag egaal van kleur is.
  4. Doe de helft van het beslag in een andere kom en voeg aan één van de beslagen de kruiden toe, meng deze er goed doorheen.
  5. Zorg dat de grill goed heet is. Verdeel een kwart van het beslag uit één van de kommen over de ingevette springvorm (het recept zegt een vorm van 20cm, ik heb mijn mini vorm van 15/16 gebruikt, daardoor kreeg ik 'maar' 6 lagen in plaats van de 8 uit het recept) en strijk het egaal en glad. Zet de vorm onder de hete grill tot het beslag bol, gekleurd en gaar is. Deze laag duurt het langst omdat hij lager in de vorm zit. Bij mij duurde het ongeveer 10 minuutjes. Volgens het recept zou het 5 moeten duren, check dus tussentijds!
  6. Haal de vorm uit de oven en bestrijk het met de gesmolten boter, voeg een nieuwe laag toe, strijk dit weer glad en zet in de oven. Doe dit totdat al het beslag op is. Haal de koek vervolgens uit de vorm en laat hem afkoelen. Afgekoeld kun je hem in een paar lagen plasticfolie wikkelen en op een koele plek buiten de koelkast bewaren.
Zoals je kunt zien zijn de lagen niet zo 'droog'  als die uit de winkel. Ik denk echt dat het door de gesmolten boter komt want de lagen zelf waren gaar.


Als avondeten had ik besloten om de asperges uit de bonus te halen en daar iets mee te doen. Toevallig had ik die avond ervoor door de nieuwe Allerhande gebladerd en kwam ik een recept tegen voor een aspergequiche, perfect! Het recept van de Allerhande vond niet dat je de bodem moest voorbakken, maar uit eerdere ervaringen met ´soggy bottems´ heb ik gekozen om dit wel te doen. De vulling was niet moeilijk te maken, al gebruik ik volgende keer verse groene asperges. Dit keer had ik ze uit pot gebruikt, gewoon omdat ik dacht dat die wel goed zouden zijn. Er staat ook op de verpakking dat ze stevig zouden zijn, nou ik vond het maar een smurrie bende. Gelukkig smaakte de quiche nog prima, alhoewel ik er wel iets meer van verwacht had. Volgende keer misschien stukjes ham erdoorheen en een gekookt ei, zodat je misschien iets meer de traditionele smaak van asperges terug krijgt. Hier is het recept te vinden.


4 opmerkingen:

  1. Ik had er nog nooit aan gedacht om zelf spekkoek te maken, maar wat een leuk idee. Misschien durf ik het binnenkort aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gewoon proberen! Ik was in het begin ook huiverig, al die laagjes! En de grillstand, die had ik nog nooit gebruikt! Maar al doende leert men en als het toch mislukt heb je een mooi excuus om het nog een keer te proberen! En nog een keer en nog een keer, het komt vanzelf goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Binnenkort heb ik het een beetje te druk voor dit soort experimenten, maar in de zomervakantie probeer ik het zeker een keertje uit!

    Bregje (de vorige keer zat ik niet op mijn eigen pc, dus kon ik niet inloggen)

    BeantwoordenVerwijderen