Pagina's

donderdag 23 mei 2013

Tweedehands gebak

Ik hou ervan om in kringloopwinkels rond te snuffelen en me vingers te laten glijden langs de kaften van tweedehands boeken.  Het leuke hiervan vind ik is dat je nooit weet wat je zal aantreffen. Als ik een Selexyz binnen loop weet ik welke boeken er zullen staan en welke prijs ze ongeveer hebben, het enige vernieuwende element is als er weer een nieuw boek uitgekomen is. Terwijl bij de Slegte komen er iedere dag boeken binnen en iedere dag worden deze aangevuld in de kasten. Waardoor ze een wisselend assortiment hebben, waardoor ik iedere week toch tenminste één keer langs moet gaan. Sinds kort ben ik ook weer helemaal fan van kringloopwinkels omdat ik daar toch al aardig wat bakspulletjes vandaan gehaald heb. Hier is een foto van mijn recente aankopen, waarvan het kleine taartvormpje de nieuwste in de collectie is, gisteren bij de kringloop in Groningen voor 30 cent op de kop getikt.

Twee ramequins voor 25 cent per stuk en de twee boeken voor 5 euro totaal
Deze moest uiteraard meteen in gebruik genomen worden. Toevallig was ik die ochtend ook langs een fruitwinkel geweest die lokale groente en fruit verkopen, hier had ik 2 kg Jonagoldappelen meegenomen. Dus ik besloot een mini appeltaartje te bakken. Zo gezegd zo gedaan, ik had ook nog noten liggen die ik  grof gehakt had en door het appelmengsel roerde. Er bleef ook wat deeg over waarop ik mijn creativiteit los liet. (ja die heb ik soms nog wel) Het enige waar ik me een klein beetje zorgen om maakten was hoe ik hem uiteindelijk heel uit de vorm zou krijgen. Het antwoord was: niet. Ik heb er een klein stukje uitgesneden en daarna kon ik de stukjes er gemakkelijk uithalen. Ik ben heel blij met mijn nieuwe vormpje en dat voor maar 30 cent!



Voor clubavond had ik cupcakes gebakken, witte chocolade cupcakes wel te verstaan met een beetje gevriesdroogde frambozen eroverheen. Gevriesdroogde frambozen? Zal je je misschien afvragen, bestaan die? Nou, in Engeland wel, deze heb ik vorige maand van mijn Foodie Penpal gekregen en ik besloot ze maar eens te gebruiken. De combinatie witte chocola en frambozen is klassiek, al heb ik het een klein beetje in een nieuw jasje gestoken door een ander soort frambozen te gebruiken. Ze smaakten echt heerlijk!

Witte chocolade frambozen cupcakes

  • 125 g zelfrijzend bakmeel
  • 125 g suiker
  • 125 g boter
  • 2 eieren
  • 2 eetlepels melk
  • 200 g witte chocola
  • 90 g monchou
  • 60 g roomboter
  • 225 g poedersuiker
  • 1 el melk
  • gevriesdroogde frambozenstukjes of verse frambozen
  1. Verwarm de oven voor op 175 graden
  2. De cupcakes zijn heel eenvoudig, mix de boter met de suiker tot een romig geheel. Voeg 1 voor 1 de eieren toe en zorg dat deze goed opgenomen zijn. Voeg beetje bij beetje het meel toe en de melk. Schep er met een spatel 75 g gehakte witte chocola doorheen en vul de vormpjes 3/4 met het mengsel en bak ze in 23 minuten gaar.
  3. Voor de topping smelt je de rest van de chocola au-bain-marie en laat dit een beetje afkoelen. Mix de monchou, roomboter, poedersuiker en melk en voeg op het eind de gesmolten chocola toe. Mix tot een romig geheel en smeer op de topping. Versier het met gevriesdroogde frambozen of verse frambozen.


Op clubavond werd ik zelf ook nog getrakteerd op een gebakje. Foske had namelijk zelf brownies gebakken en een chocolade-pecannotencrumble en karamelsaus gemaakt. En ik kan je vertellen, die was hemels! 


2 opmerkingen:

  1. Toen ik gevriesdroogde frambozen las, dacht ik dat het er een beetje raar uit zou zien, maar eigenlijk ziet het er heel leuk uit als topping zo! De witte chocoladecakejes zien er heerlijk uit.

    Waarom zijn er zoveel baksels die ik nog moet maken en zo weinig tijd? :P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha, ja het is helaas onmogelijk om alles te bakken wat er te bakken valt. Tenzij je je hele leven eraan spendeert en je ook mensen hebt die het allemaal willen opeten. Want weggooien is ook zonde. Maar we gaan gestaag door met bakken.

    BeantwoordenVerwijderen