Pagina's

dinsdag 2 juli 2013

Citroen merengue cupcakes

Mijn huisgenootje kwam vandaag terug na een half jaar gestudeerd te hebben in Spanje. Dit is natuurlijk een reden om een 'welkom thuis baksel' te maken. Met de citroenen die al een tijdje in mijn koelkast lagen moest nu echt iets gebeuren, iedere keer zodra ik de koelkastdeur open maakte rook ik die geur en wilde ik spontaan lemoncurd of citroenkwarktaart maken. Ik besloot om citroen merengue cupcakes te maken, deze stonden al een tijdje op mijn wishlist en nu was het ideale moment om ze uit te proberen. Het recept voor de cupcakes was een ander dan dat ik normaal gebruikte, het was nog maar de vraag of ze zouden lukken. Dus gisteravond ging ik aan de slag en wonder boven wonder kwamen ze er goed uit! Meteen eentje geprobeerd natuurlijk en die smaakte heerlijk. De merengue topping liet ik voor de volgende dag, omdat ik bang was dat die anders te gummy zou worden en niet lekker. Het was de volgende ochtend nog even haasten omdat ze iets eerder kwam dan verwacht, maar het is allemaal goed gekomen. De merenguetopping was alleen te bruin voor zijn gaarheid, ik heb toch liever meer de schuimsubstantie dan deze marshmellowvorm, maar de smaak was er niet minder om. Iedereen in het huis heeft ervan genoten en het verlichtte een beetje de heimwee naar Spanje voor mijn huisgenoot, want mijn baksels had ze gemist.

fase 1

fase 2
Citroenmerengue cupcakes 
voor 12 cc

  • 125 g zachte roomboter
  • 150 g suiker
  • 2 citroenen geraspt en het sap
  • 3 eieren, losgeklopt
  • 180 g zelfrijzend bakmeel
  • 60 ml melk
  • 3 eiwitten 
  • 150 g suiker






  1. Verwarm de oven voor op 175 graden
  2. Mix de boter met de suiker romig. Voeg het citroenspul toe en één voor één de eieren.
  3. Voeg dan beetje bij beetje het zelfrijzend bakmeel en de melk toe. Schep in de vormpjes en bak ongeveer 20 minuten totdat een sateprikker en schoon uitkomt.
  4. Klop de eiwitten tot stijve pieken en voeg ondertussen de suiker toe. Spuit op de cupcakes en zet ze nogmaals ongeveer 10 min. in de oven. (Ik had ze er op 175 graden ingezet maar dan krijg je dus de marshmellow versie, ik denk als je de schuimpjes versie wil je de oventemperatuur lager moet zetten en ze er een stuk langer in moet hebben. Zodat ze echt drogen.


Die ochtend ben ik ook op pad geweest voor het 'Spektakelstuk' (of zoals ik liever zeg: 'Showstopper') van morgen. Morgenavond is het weer ouderwets clubavond met z'n zevenen en dat is echt een hele lange tijd geleden dat dat gebeurd is. Reden voor een bijzonder gebakje. Mijn doel is om een Rainbowcake te maken en dat wordt nog een hele uitdaging! Maar ik heb er vertrouwen in en als ik het weet te realiseren ga ik ook vet trots op mijzelf zijn.


Bij de Pipoo's heb ik de kleurstoffen, een eetbare schrijfpen en een mix voor biscuit gekocht. Ik wilde eigenlijk nog twee kleinere, hogere springvormen kopen maar die waren toch iets duurder dan dat ik dacht en aangezien ik al 20 euro kwijt was bij de Pipoo's besloot ik om mijn vriendin te appen met de vraag of ik haar springvorm mocht lenen. Zij heeft namelijk precies dezelfde als ik heb en als het biscuit een beetje lukt maak ik deze gewoon iets dikker zodat ik alsnog enigszins de hoogte in kan gaan met de taart. Ik heb expres mijn rijles vroeg in de ochtend gepland, 8:15, dan heb ik daarna alle tijd om aan de taart te werken. Fingers crossed dat het allemaal gaat lukken, het verslag kunnen jullie donderdag verwachten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten