Pagina's

zondag 18 augustus 2013

Soezenbakster

Om mijn kansen te vergroten als ik ooit mee ga doen aan Heel Holland Bakt moet ik toch wat meer technische kunstjes ontwikkelen. Daarom besloot ik afgelopen donderdag mij te wagen aan soesjes. Er hangt een zweem van moeilijkheid om heen, maar ik kan zeggen dat het mij reuze mee viel. Misschien scheelde het ook dat ik het al heel veel gemaakt heb zien worden op televisie en ongeveer weet wat de moeilijke punten zijn. Zo moet je echt blijven kloppen/roeren tot je een lamme arm hebt, alles om het maar zo luchtig mogelijk te maken. Het spuiten van de soezen ging nog verrassend goed, het was even uitproberen welke grootte ze moesten worden maar bij de tweede batch had ik de ideale grootte te pakken. Ik heb uit het beslag ongeveer zo'n 50 à 60 soesjes gehaald, ik heb dan ook drie keer een nieuwe plaat met soezen de oven in moeten schuiven. Eenmaal afgekoeld heb ik drie verschillende methodes van bewaren uitgeprobeerd, één doosje ging de vriezer in, eentje de koelkast en de ander gewoon in een afgesloten bak buiten de koeling. Die uit de vriezer waren toch wel het beste denk ik, in ieder geval degene buiten de koeling waren toch wel het minste. Die buiten de koeling heb ik die avond nog gevuld met slagroom en opgegeten met mijn huisgenote.  De rest heb ik de volgende dag meegenomen naar andere vriendinnen en heb ik daar nog 5 minuten op 175 graden in de oven gehad. Zodat ze weer een beetje knapperig werden, maar ik moet eerlijk zeggen, ze smaakte toch het beste rechtstreeks uit de oven.

Slagroomsoesjes
goed voor zo'n minstens 50 soesjes

  • 100 ml melk
  • 100 ml water
  • 100 g boter
  • 100 g bloem
  • 4 eieren, losgeklopt
  • slagroom
  1. Verwarm de oven voor op 200 graden.
  2. Zet een pan met een dikke bodem op het vuur en voeg de melk, het water en de boter toe, laat de boter smelten en breng het aan de kook.
  3. Eenmaal aan de kook haal je het van het vuur en voeg je de bloem toe. Spatel dit erdoorheen totdat er een bal ontstaat. Zet de pan terug op het vuur en laat de bloem garen, blijf continu roeren, anders brandt het aan. Zodra er wat vet vrij komt haal je de pan weer van het vuur af.
  4. Voeg nu beetje bij beetje de los geklopte eieren toe en klop tot er een glad beslag ontstaat. Blijf nog even extra door kloppen, zo worden ze lekker luchtig.
  5. Vul een spuitzak met het beslag en spuit kleine toefjes op een met bakpapier bekleedde bakplaat. Bak ze in ongeveer 20 minuten gaar en goudbruin. Open tussentijds niet de oven, dan zullen ze meteen inzakken en nooit meer omhoog komen!
  6. Leg ze op een rooster om af te koelen, als ze helemaal afgekoeld zijn maak je met een mesje een klein gaatje in de overkant en spuit je de slagroom erin. Ze zijn dus het lekkerst meteen uit de oven.
voordat ze de oven ingingen

en klaar!
Op de avond zelf heeft een vriendin gezorgd voor het toetje, een chocoladefondant taart. En lekker dat die was! Gesmolten binnenkant, gebakken buitenkant, héérlijk! 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten