Pagina's

donderdag 24 oktober 2013

Hipperdehip

Sinds ik fanatiek aan het instagrammen ben kom ik steeds meer foto's tegen van mensen die ontbijten met granola. Een tijd geleden had ik er al iets over gelezen in de NRC en had ik het recept al uitgeknipt en ingeplakt in mijn receptenboek. Gisteren besloot ik dat dan nu eindelijk de tijd gekomen was om er zelf mee aan de slag te gaan. Granola is eigenlijk niks meer of minder dan home made muesli/cruesli met noten en zaden en gedroogd fruit voor hippe mensen. Ik had laatst bij de Tuinen al een zakje 'omega mix' gehaald, hierin zat lijnzaad, pompoen- en zonnebloempitten en sesamzaad, super gezond! Havermout had ik al in huis net zoals de rozijnen. Een extra pot honing en zonnenbloemolie gehaald. De omega mix husselde ik in een kom met de havermout en hier doorheen schepte ik 3 eetlepels honing, 1.5 eetlepel zonnebloemolie en de geraspte schil van een sinaasappel. Dit uitgespreid in een met bakpapier bekleedde ovenschaal en 10 minuten in de oven op 175 graden. Na deze tien minuten ging ik er doorheen met een vork om het om te scheppen, daarna verdween die weer 10 minuten in de oven om hetzelfde te herhalen. Het was al lekker aan het verkleuren en krokant aan het worden, nogmaals omgeschept en toen voor de laatste 10 minuten de oven in. Nu was het een kwestie van laten afkoelen en dan de rozijnen erdoorheen scheppen en in mijn mooie, nieuw gekochte pot stoppen. Het ziet er in ieder geval heel hip uit al zeg ik het zelf, of het ook lekker smaakt weet ik niet want ik ben die avond naar mijn ouders vertrokken en heb de pot niet meegenomen. Zondag zal ik erachter komen!


Granola

  • 150 g havermout
  • 150 g zaden/noten
  • gedroogd fruit; je kan zelf de verhouding/hoeveelheid bepalen
  • 3 el honing
  • 1.5 el zonnebloemolie
  • geraspte schil van 1 sinaasappel
  1. Verwarm de oven voor op 175 graden
  2. Meng de havermout met de noten en zaden in een kom. Voeg hier de honing, olie en rasp aan toe en hussel goed door.
  3. Strooi het op een bakplaat of in een ovenschaal en bak het ongeveer 30 minuten op 175 graden. Haal het om de 10 minuten uit de oven en hussel het met een vork om zodat alles even goudbruin wordt.
  4. Laat het afkoelen en hussel het gedroogde fruit erdoor. Bewaar het in een pot/blik/trommel en eet het met yoghurt/kwark/melk of wat je ook lekker lijkt.
*Je kan helemaal zelf bepalen hoe je je granola samenstelt, hou je niet van zaden, voeg dan lekker veel noten toe. Zorg er dan wel voor dat ze ongezouten zijn!


Terwijl de granola in de oven stond ben ik bezig gegaan met een appel-bramentaart voor mijn vriendinnen. Ik had toch tijd zat dus ik besloot weer eens een taart te maken, appels waren in de aanbieding en het paste perfect bij de hutspot die geserveerd werd. Het recept werkte alleen niet helemaal voor mijn springvorm, officieel had ik een vorm van 20cm moeten gebruiken, maar deze heb ik (nog) niet en besloot ik hem in mijn gewone springvorm van 24/26 cm te maken. Ik had dus te weinig beslag, dus ik moest extra bijmaken, gelukkig was dat zo gebeurd. Toen de granola klaar was kon ik meteen de taart erin schuiven, deze had ook aardig wat tijd nodig, zo'n 70 tot 75 minuten en toen was het afwachten hoe die zou smaken. Ik was al best trots op hoe die eruit zag, eenmaal aangesneden werd ik niet teleurgesteld. Hij zag er goed uit en hij smaakte ook lekker! Omdat ik die avond nog naar mijn ouders vertrok had mijn huisgenoot geluk, de halve taart liet ik voor haar achter. Ik ben ook gewoon te goed voor deze wereld, haha. Het recept hebben jullie van mij te goed, die zal ik zondag in deze blog bij-posten. Ik ben momenteel bij me ouders en heb het recept niet voor handen omdat die uit één van mijn bakboeken komt.


1 opmerking:

  1. Granola lijkt me ook wel leuk om een keertje zelf te maken! Zelf vind ik muesli mixen uit de supermarkt niet echt fantastisch lekker dus dat eet ik eigenlijk nooit. Als ik het zelfs maak kan ik natuurlijk kiezen wat er door gaat en ook die andere zaden klinken wel lekker!

    BeantwoordenVerwijderen