Pagina's

zondag 20 oktober 2013

Winter is coming

Het is voorbij met de zomer, de herfst heeft nu toch gewoon echt zijn intrede gedaan. Gelukkig bestaat er altijd nog de kans op wat Indian Summers, maar tot die tijd duik ik lekker de keuken in. Want wat is er nou heerlijker dan, terwijl de regen tegen de ramen slaat, in de keuken te staan lekkere stoofpotjes of warm gebak te bereiden? Afgelopen donderdag had ik mijn vriendinnen uitgenodigd om bij mij te komen eten, het gehakt en aardappelen waren in de aanbieding, dit betekende maar één ding: Cottage pie! Toen was er nog de uitdaging van een toepasselijk toetje; appeltaart, crumble, hmm dat had ik de afgelopen tijd al vaker gemaakt. En toen schoot het mij ineens binnen; arretjescake! Jaaaa! The ultimate comforfood en heerlijk winterdessert. Het recept is hier te vinden, totaal niet moeilijk en zeker een aanrader om te maken!

Cheatday... hmm.. eerder cheatweekend

Door de cottage pie had ik bleekselderij en peen over, what to do? Deze twee ingrediënten vormen de basis van zo'n beetje iedere goede saus of soep, er is zoveel mee te doen, ik kon niet kiezen! Ik had nog hartig taartdeeg in de vriezer liggen, de AH had afgelopen week zijn diepvriesassortiment vernieuwd waardoor er veel producten met 50% korting weggingen. Zo ook hartig taartdeeg en filodeeg, van beiden heb ik een pakje meegenomen en dat kwam nu van pas. Ik besloot voor een hartige taart te gaan, ik had ook nog prei liggen van een bonusaanbieding (zien jullie al dat ik erg bonusgericht inkopen doe, haha.) perfect voor in een quiche. De vulling bestond dus uit prei, bleekselderij, peen, rode ui en parmezaanse kaas, nog wat salie en basilicum erdoorheen en wat extra kaas eroverheen en de oven in. Hij zag er erg goed uit toen ik de oven open deed en hij smaakte ook goed! Ik heb hem natuurlijk niet helemaal opgegeten gisteravond, de helft maar, vanavond ik eet het restje op. Met het bord op schoot So You Think You Can Dance kijkend, heerlijk!



Quiche

  • 5 plakjes hartig taartdeeg
  • 2 prei in ringetjes
  • 3 wortels, in blokjes
  • 2 stengels bleekselderij, in boogjes
  • 1 rode ui, in halve ringen
  • 3 eieren
  • 200 ml slagroom
  • parmezaanse kaas
  • peper en zout
  • gedroogde basilicum en salie, naar smaak
  1. Verwarm de oven voor op 200 graden.
  2. Vet een quichevorm in met boter en bekleed met het hartige taartdeeg. (Tip: leg de plakjes in een vierkantje en rol deze met een deegroller uit tot een grote lap.) Prik met een vork gaatjes in de bodem.
  3. Bak alle groentes kort in een koekenpan zacht.
  4. Mix de eieren met de room, kaas en kruiden.
  5. Verdeel de groentes over de vorm en schenk het roommengsel erover. Bak in ongeveer 30 minuten gaar.
* Je kan de quiche vullen met allerlei groentes, dit waren toevallig de groentes die ik nog in huis had. Ik besloot voor een beetje Italiaans thema te gaan dus vandaar de keuze voor deze kruiden. Maar je kan hem ook compleet anders maken, gebruik je fantasie en bekende smaakcombinaties, dan komt er vast iets lekkers uit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten