Pagina's

woensdag 12 februari 2014

Appel kaneel cheesecake

Een cheesecake met winterse smaken, is dat mogelijk? Ja! Het was alweer een tijd geleden dat ik iets van een kwarktaart gemaakt had en ik had zin in een experiment. Daarom besloot ik mij te gaan wagen aan een appel kaneel cheesecake. Mijn eerste obstakel was hoe ik de appelsmaak erin zou krijgen, tot zover ik weet is er in Groningen geen 'appel-essence' of iets dergelijks te verkrijgen. Eerst dacht ik aan appelmoes, maar de combinatie van appelmoes met kwark leek mij niet geweldig, toen kreeg ik ineens de ingeving van appelsap. De grote vraag was alleen of de taart wel zou opstijven met dat extra vocht, ik ging de uitdaging aan.

Eerst de bodem, drie kwart AH speculaaskoekjes verkruimelt en wat boter gesmolten, dit vermengd en in de springvorm gedrukt en hop de koelkast in. Toen de vulling, 500 gram kwark, en 125 ml opgeklopte slagroom en toen was het de taak van de smaakmakers. Ik strooide aardig wat kaneel erover en begon met een klein glaasje appelsap. Maar de smaak was nog langer niet waar het wezen moest, een extra theelepeltje suiker omdat suiker de smaak versterkt. Niks, meer, meer, meer! Ik heb geen idee hoeveel kaneel ik er uiteindelijk ingegooid heb, naar mijn gevoel echt belachelijk veel. De hoeveelheid appelsap kwam neer op 2 kleine glaasjes, ongeveer een longdrinkglas drie kwart vol en ongeveer 6 theelepels suiker. De zes gelatine blaadjes hadden ondertussen liggen weken in koud water, deze uitgeknepen en zachtjes verwarmd en door de kwark geroerd. Op de bodem geschonken en vijf uur later op hoop van zegen uit de vorm gehaald. Hij bleef staan! Mijn experiment was gelukt! De smaak was precies goed, al merkte ik de volgende dag dat de smaak nog beter was. Alleen de bodem, daar moet ik toch nog een keer goed naar kijken, de boter lijkt een beetje te smelten ofzo, het bakpapier onder de bodem is altijd doorweekt en de bodem zelf is ook niet even knapperig. Zelf denk ik dat het aan de verhouding boter-koekkruimels ligt, binnenkort maar eens naar kijken.


Appel kaneel cheesecake
  • Driekwart pak speculaaskoeken van de AH
  • 75 gram gesmolten boter
  • 500 g kwark
  • 2 kleine glaasjes appelsap
  • Kaneel naar smaak
  • suiker naar smaak 
  • 6 blaadjes gelatine
  • 125 ml opgeklopte slagroom

    1. Maak de bodem, verkruimel de koeken met een deegroller en roer er de gesmolten boter doorheen. Bekleed je springvorm met bakpapier en druk hier de koekkruimels in. Zet minstens 10 minuten in de koelkast zodat de bodem hard kan worden.
    2. Meng de kwark met de opgeklopte slagroom en begin met het toevoegen van de smaakmakers naar eigen smaak.
    3. Week de gelatine 5 minuten in koud water. Knijp dit uit en los het op in een pannetje op het vuur. Laat iets afkoelen en meng dan door het kwarkmengsel. Zet minstens 4 uur in de koelkast totdat hij goed stevig is.
          Zin in een winterse kwarktaart, dan kan ik je zeker deze taart aanraden. Zeker niet moeilijk om te maken en je bent er geen eens een oven voor nodig! Alleen een koelkast en wat geduld.

          Ik had grootse plannen met de versiering, (kaneel swirls) maar dat wilde niet helemaal lukken. Nog iets om later naar te kijken

          Geen opmerkingen:

          Een reactie posten