Pagina's

woensdag 19 februari 2014

Baking challenge day 1&2

Afgelopen weekend was ik bij mijn ouders en daar moest uiteraard gebakken worden. Mijn moeder had zin in iets van een kwarktaart en ik besloot de appel-kaneel cheesecake nogmaals uit te proberen. Deze was zo goed bevallen vorige keer, nu kijken of mijn ouders hem ook lekker zouden vinden. Ik begon met de hand de bastogne koeken te verkruimelen maar dit schoot niet echt op en toen ik het in de vorm drukte met gesmolten boter wilde het maar niet plakken. Mijn stiefvader had al gezegd dat ik de keukenmachine moest gebruiken en ik besloot zijn advies maar op te volgen. En goh, dat ging echt super snel en de bodem was echt perfect! Volgende keer misschien iets dikker, maar qua consistentie was die perfect. De vulling was ook beduidend beter dan de vorige keer, hier had ik alleen niks aan veranderd dus wat de magic tric hiervan is weet ik niet. Misschien dan toch 'oefening baart kunst'.

Appel kaneel cheesecake

In het weekend heb ik dan eindelijk de film 'Julia en Juliet' gezien en ik werd hier helemaal enthousiast van. Het idee om alle recepten uit je kookboeken te maken was al eens eerder door mijn hoofd geschoten, maar nog nooit de moeite genomen om dit ook echt te doen. Maar de moeite is nu genomen! Ik heb besloten om een bakboek te gebruiken in plaats van een kookboek. Dit is mijn grootste vriend/vijand voor de komende tijd:

Verwacht dus lekker veel blogs de komende tijd!

Woensdags is cupcake dag want er ligt ook een boekje met 500 cupcake recepten op mijn plank die gemaakt moeten worden. Ik moet nog gaan kijken welke cupcake het vandaag gaat worden, morgen zullen jullie uitvinden welke het geworden is.

Maar er zijn al twee dagen voorbij sinds het weekend en in deze twee dagen is er al fanatiek uit het boek gebakken. Het eerste dat ik besloot te maken waren de gevulde koeken, ik had nog amandelmeel liggen dat echt op moest en dit is uiterst geschikt om home made amandelspijs van te maken. De gevulde koeken waren een eitje om te maken, behalve dat ik het deeg misschien niet perfect had uitgerold want je zou volgens het recept twaalf koeken moeten kunnen maken maar ik kwam niet verder dan zeven. (En drie vrije creaties, beetje artistiek bezig zijn in de keuken is op z'n tijd ook best leuk.) De smaak is de volgende dag nog beter! En al mijn vriendinnen die ze geproefd hebben zeiden dat ze liever deze hadden dan de gevulde koeken uit de winkel. "Veel minder zoet en gewoon lekkerder" was het commentaar. Kijk, dat is nog eens een goede start van mijn baking challenge te noemen!
Klaar voor de oven
de vrije fantasie figuren


Het serieuze eindresultaat

Gevulde koeken
voor 10 stuks

Het deeg
  • 250 g zelfrijzend bakmeel
  • snuf zout
  • 160 g harde boter in kleine stukjes
  • 125 g suiker
  • rasp van een halve citroen
  • 1 ei, goed los geklopt
Amandelspijs
  • 150 g amandelmeel
  • 150 g suiker
  • 1 ei
  • rasp van een halve citroen
  • 10 amandelen
  1. Zeef het meel en zout en voeg de boter toe en wrijf dit met je vingertoppen tot en mengsel van broodkruim. Meng de suiker en de citroenrasp erdoor en voeg de helft van het geklopte ei toe. Kneed alles lichtjes tot een samenhangend deeg. Sla het plat, wikkel in folie en leg 15 minuten in de koelkast om te rusten.
  2. Voor het amandelspijs meng je het meel, suiker  en rasp en voeg je het losgeklopte ei toe. Kneed tot het een samenhangend geheel is. Rol er tien balletjes van en druk ze plat tot schijfjes.
  3. Haal het deeg uit de koelkast en rol uit tot je deeg een paar millimeter dik is. Steek er met een glas (of uitsteker) twintig rondjes uit. Als je er niet meteen twintig uit kan steken; neem de rest van het deeg, vorm tot een bal en rol weer uit. Doe dit totdat je twintig rondjes deeg hebt.
  4. Leg de tien rondjes op een met bakpapier bekleedde bakplaat, leg een schijfje amandelspijs op ieder plakje, kwast met los geklopt ei de randjes in en plak hierop het andere deegrondje. Druk een amandel op iedere koek en kwast de bovenkant in met het ei.  Laat ze zo 15 minuten rusten.
  5. Verwarm de oven voor op 200 graden en na de 15 minuten rusttijd bak je ze in 20 minuten gaar.


Gisteren wilde ik een toetje maken met vers fruit omdat mijn vriendin een beetje ziek was en fruit dan één van de wondermiddelen is. Taartjes met vers fruit stond ook in dit bakboek, ik heb alleen een ander recept voor de bodem gebruikt omdat in het bakboek recept instant gist verwerkt stond en je moest het een tijd laten rijzen. Hier had ik allemaal geen tijd voor en ik besloot voor een ander beproefd recept te gaan. Op zich is de consistentie van het deeg prima, alleen de uitvoering kan nog iets beter. Het zag er nu nog een beetje rommelig uit, alhoewel je dat natuurlijk ook kan zien als een 'rustieke' uitvoering. De vulling van banketbakkersroom ging voor het eerst echt perfect! Binnen een minuut had ik een dikke vla die perfect in de vorm zou blijven zitten. Alles laten afkoelen en na het eten in elkaar gezet, het fruit kleingesneden en erop versierd. Volgende keer iets uitsprekende/contrasterende kleuren en een netter bakje en hij is perfect!

Fruittaartjes
voor twee kleine taartjes

Het deeg
  • 130 g bloem
  • 55 g boter
  • 2 tl suiker
  • 4 el water
Banketbakkersroom
  • 20 g maïzena
  • 250 ml volle melk
  • 1 eidooier
  • 1 tl vanille essence
  • 50 g suiker
  1. Voor het deeg meng je met je vingertoppen de boter door de bloem en de suiker. Als je een kruimelige geheel hebt voeg je het water toe en kneed je het snel tot een soepel deeg. Sla plat, wikkel in folie en leg 15 minuten in de koelkast om af te koelen. Verwarm de oven voor op 200 graden.
  2. Voor de banketbakkersroom meng je de maïzena met 50 ml melk tot een glad papje. Voeg de eidooier toe en klop het mengsel glad. Doe de rest van de melk in een steelpan, voeg de suiker en vanille toe en breng het aan de kook. Als het kookt voeg je een klein beetje toe aan het maïzena papje en mixt dit tot een glad papje. Voeg daarna dit papje terug in de steelpan bij de rest van de melk en laat het rustig koken terwijl je blijft roeren. Het zal dan dikker worden, dit kan heel snel gaan ineens dus blijft constant roeren. Als het een dikke vla geworden is haal je het van het vuur, schenkt het in een grote schaal en laat afkoelen. Dit afkoelen kan je eerst op het aanrecht laten doen, maar als die redelijk afgekoeld is kan je hem in de koelkast zetten. (Je kan het afdekken met wat folie om velvorming te voorkomen, maar dit velletje kan je ook gewoon weer los roeren.) 
  3. Rol het deeg uit en bekleed de twee vormpjes ermee. (De vormpjes moet je invetten met wat boter om plakken te voorkomen.) Prik met een vork gaatjes in de bodem en bekleed met wat bakpapier en bakbonen. Bak 10 minuten met de bonen en haal dan het papier en de bonen eruit en bak nog eens 7 minuten. Haal ze voorzichtig uit de vorm en laat verder afkoelen op een rooster.
  4. Als alles goed afgekoeld is kan je het taartje gaan maken, vul de taartschelpjes met de room en snijdt je fruit klein en versier het op de room. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten