Pagina's

woensdag 5 februari 2014

Citroencake met maanzaad

Sinds gisteren ben ik verkouden geworden en proef ik sinds vandaag weinig meer. Gisteren besloot ik daarom nog iets nieuws te bakken toen ik nog kon proeven en dit blijkt nu een verstandige keuze te zijn geweest. Het werd een cake die al lang op mijn verlanglijstje stond om te maken, een combinatie waar ik Jamie Oliver al vaak over had horen praten. De lemon and poppyseed cake! (Zie in het Engels klinkt het toch weer veel leuker.) Ik wist dat ik nog ergens een recept ervan had liggen en deze bleek in het Hummingbird bakboek te staan. Toen ik het recept doorlas kreeg ik wel een klein beetje me twijfels, de hoeveelheid bloem was echt immens groot en ook van de hoeveelheid suiker kreeg ik spontaan kiespijn. Enige aanpassingen waren dus van te voren al gemaakt, omdat ik geen bloem meer in huis had maar wel zelfrijzend bakmeel verminderde ik de hoeveelheid meel en ook de suiker werd verminderd.

In het recept stond al dat bij de eerste paar stappen het er geschift uit kon zien. Dit deed het ook echt, het zag er niet smakelijk uit. Een grijze smurrie waar wat plasjes melk in te zien waren, maar vlug dat meel erbij! De hoeveelheid deed mij nog steeds twijfelen en mijn handmixer kreeg meer en meer problemen met het mixen. Maar ik durfde niet meer aanpassingen te maken aan het recept dus ik bleef gestaag doorgaan. Op het eind moesten er nog vier eiwitten doorheen gespateld worden. Ik weet niet precies hoe zij dat voor ogen hadden, want spatelen was onmogelijk door dikke consistentie, het werd meer hardhandig hakken en roeren en op hoop van zegen in de vorm duwen. Er was teveel beslag, dat zag ik op dat moment ook wel, maar eigenwijs zoals ik was propte ik alles erin. Na tien minuten vond er een mini vulkaanuitbarsting in mijn oven plaats, als ik toch niet zo eigenwijs was. Het recept schreef 40 minuten voor maar dit leek mij wel heel weinig uit ervaring met tulbandcakes, uiteindelijk heeft die er bijna dik een uur ingestaan. Het uit de vorm krijgen was nog even tricky, maar met wat geduld liet de prachtig los en had ik voor het eerst in me leven een citroen maanzaad cake gemaakt! De smaak liet niks te wensen over, alleen de consistentie van de cake was ik niet geheel tevreden over. Hij had iets smeuïger gemogen van mij, dus toch minder meel de volgende keer.

Citroen-maanzaadcake

  • `125 g roomboter op kamertemperatuur
  • 300 g suiker
  • geraspte schil van 2 citroenen
  • 25 g maanzaad
  • 250 ml melk
  • 500 g zelfrijzend bakmeel (origineel zegt 560 g bloem)
  • 4 eiwitten
  1. Verwarm de oven voor op 175 graden en vet een tulbandvorm of andere vorm goed in.
  2. Doe de boter, suiker, citroenschil en maanzaad in een kom en mix tot alles goed vermengd is. Voeg geleidelijk de melk toe en blijf kloppen tot het opgenomen is. Het is goed mogelijk dat je mengsel er geschift uitziet maar dit komt allemaal goed.
  3. Zeef in drie delen het meel bij de botermassa en mix goed. Dit kan op het eind wat moeizaam gaan door de dikke consistentie. Blijf kloppen tot alles goed vermengd is.
  4. Klop in een vetvrije kom de vier eiwitten stijf en spatel deze door het deeg. Schep in de vorm en bak in 50-60 minuten gaar.
  5. Laat kort afkoelen in de vorm en stort hem daarna, voorzichtig!, op een rooster om af te koelen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten