Pagina's

vrijdag 28 maart 2014

Key lime pie volgens de Appie

Vorige week zaterdag op de markt hadden ze een aanbieding voor limoenen die ik niet aan me voorbij kon laten gaan. Tien limoenen voor €1.50, hop meenemen die handel, daar kan ik wel een taart mee bakken. Het eerst dat in me opkwam was een key lime pie, zonder de key want dit waren 'gewone' limoenen. Ik herinnerde mij dat de Allerhande een recept had voor deze taart en na een snelle blik op de website en de beoordelingen (vier sterren van de vijf door minstens 400 mensen) besloot ik voor dit recept te gaan. Niet moeilijk en relatief snel klaar als je de afkoeltijd er niet bij berekend. Ik had nog zo mijn twijfels over de bodem, ik mis toch echt een keukenmachine om die fijne structuur van kruimels te krijgen. Plus dat er stemgember in moest deed mij een beetje huiveren, toevallig had ik een potje staan met dat spul. Ooit eens gekocht toen het uit het assortiment van de Appie ging. Kwam het dan toch eindelijk van pas! Eerst met de hand in een theedoek de biscuitjes kapot geslagen en daarna in twee delen in de blender, de rest erbij en mixen maar. In mijn lage vlaaivorm gestort en met de hand aangedrukt. Tot mijn verbazing bleef het nog best goed zitten. 

De vulling was ook best simpel, als je tenminste blijft roeren. Ik had het vuur iets te hoog staan en ineens bobbelde het wel erg hard en knalde er zo een stuk van de vulling uit de pan op de vloer. Concentratie is toch echt nodig in de keuken! Na drie minuutjes zachtjes koken én roeren ging de vulling in de bodem en schoof ik hem voor twintig minuutjes in de oven. Daarna moest die nog twee uur afkoelen en zou er nog een merengue op moeten. Over de merengue had ik zo mijn twijfels en deze bleken gegrond. De merengue maakte de vulling veel te nat en haalde de smaak van limoenen weg. Na het proeven van de taart met merengue besloot ik de merengue laag eraf te halen en hem in de koelkast te zetten om verder af te koelen en gewoon 'kaal' op te eten. Het koelen in de koelkast en zonder merengue was een goede zet want de taart werd er een stuk beter op. Maar als je deze taart aan Amerikaan geeft en zegt dat het een 'key lime pie' is, lacht die je keihard in je gezicht uit. De taart was lekker, maar een 'key lime pie', nee dat was het niet. 

Key Lime Pie Volgens de Appie*
  • 175 gram kokosbiscuit (Zaanse Kermis)
  • 3 bolletjes stemgember
  • 125 g roomboter gesmolten
  • 4 limoenen 
  • 1 blikje gecondenseerde melk (397 gram)
  • 4 eieren gesplitst
  1. Verwarm de oven voor op 175 graden.
  2. Verkruimeld de kokosbiscuit en mix deze in een keukenmachine (of blender zoals in mijn geval, zo fijn als het met een keukenmachine wordt zal je nooit lukken, maar het gaat een stuk sneller dan alles met de hand verkruimelen) met de stemgember en boter. Vet een lage taartvorm in met wat boter en stort de bodem hierop. Druk ze goed aan met de bolle kant van een lepel en maak een opstaande rand.
  3. Voor de vulling breng je de gecondenseerde melk met 4 eidooiers en de rasp van 2 limoenen en het sap van alle vier de limoenen in een pan aan de kook en laat 3 minuutjes zacht doorkoken. Blijf constant roeren anders ziet je keuken eruit alsof er een vulkaan uitbarsting is geweest. (Ja ik spreek uit ervaring) 
  4. Schenk de vulling in de taartbodem en bak deze voor 20 minuten in een voorverwarmde oven op 175 graden. Laat daarna twee uur afkoelen. Koud smaakt die namelijk het lekkerst!
*Jullie houden een echte key lime pie nog van mij tegoed. Heb jij nou HET recept voor een key lime pie, laat het me weten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten